آسیب های ظاهری مسجد امام(ره)
مسجد امام(ره) اصفهان یکی از مساجد سیاسی عبادی شهر اصفهان واز بناهای عصر صفوی محسوب میشود که بسیاری از مراسم از جمله نماز جمعه، اعتکاف و محرم در این مسجد برگزار میشود.
این در حالی است که همچنان کاشی های مسجد امام(ره) که از نفیس ترین کاشی کاریهای دوره اسلامی محسوب میشوند، در خطرتخریب اند.

از دیگر عوامل تخریب و فرسایش آثار تاریخی و فرهنگی اصفهان، به خصوص اماكن اطراف میدان نقش جهان، صدای بلندگوهایی است كه در میدان نقش جهان برای اجرای مراسم مختلف به كار برده میشود.صدای این بلندگوها به شدت باعث تخریب و فرسایش بافت خشتی منطقه میشود. این فرسایش و تخریب غیرقابل بازگشت است زیرا تنها راه جلوگیری آن ممانعت از ایجاد صدای بیش از حد در اطراف اماكن باستانی است و راه ترمیمی یا محافظتی خاصی ندارد.
مسجد امام(ره) اصفهان به عنوان بخشی از میدان نقش جهان در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است. بر اساس کنوانسیون های ثبت میراث جهانی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری متولی حفاظت از این اثر جهانی است و در صورت کوچکترین تخریب، باید جوابگوی مرکز میراث جهانی یونسکو باشد.
در حال حاضر داربست های فلزی که به منظور برگزاری مراسم های مختلف نصب میشوند فضای حیاط مسجد را محصور کرده است . مشكل اصلی، محل جاگذاری داربستها و نحوه بستن آنها است.

در شبستانهای مسجد امام(ره)فرش ها به صورت تا شده و یا باز شده رها شده و داربست ها نیز بدون پوشش نمای تصویری مسجد را آلوده و خراب كردهاند.

از دیگر مسائل می توان به وضعیت نامناسب سنگهای ازاره و گلدانهای دورحیاط و راهروهای ورودی مسجد اشاره نمود.آسیبهای سنگهای مرمرِ ازاره ها درموارد بسیار،بیرون زدگیِ این سنگها از جای اصلی خود است در بسیاری از این سنگها،ترکهای مویین ِ فراوانی دیده می شود.در موارد زیادی نیز سنگهارا به وسیله ی میخهای بزرگی درجای خود نگه داشته اند.

این موضوع جای تأمل دارد که چرا هیچ گونه نگهداری، حفاظت و طرحی جهت مرمت آنها اجرا نمی گردد؟

مورد دیگر کتییبه های دوطرف درب ورودی مدرسه ناصری است که معلوم نیست کجا هستند؟

آلودگی تصویری ازمهمترین اجزایی است که در بررسی جاذبه های گردشگری سنجیده شده و برای ارزش گذاری جاذبه ازآن استفاده می شود.
حال این سوال مطرح است كه آیا مسافری كه از دورترین نقاط كشور و یا كشورهای دیگر، شاید تنها برای یکبار به دیدن پرشکوه ترین بنای عهد صفوی می آید،با دیدن مناظری مانند حیاط پر از داربست و شبستانهای انباشته از فرش وموکت،چه خواهد گفت وبه عنوان یادگاری ازشکوه معماری اصفهان چه عکس وچه تعریفی را به همراه خواهد برد؟